Leeftijd: 91
Omdat iedereen nu in de ban is van Lost, bij deze even een artikel uit de Spits van vandaag hierover.
We’re done. Amen”,
twitterden uitvoerend producenten Carlton Cuse en Damon Lindelof gelijktijdig nadat ze op 3 mei de allerlaatste aflevering van Lost hadden opgenomen en afgemonteerd. The End, luidt de titel kortweg.
Vanavond zullen Nederlandse kijkers die de verleiding van het internet met al zijn Amerikaanse reacties hebben kunnen weerstaan, antwoord krijgen op al hun vragen. Of niet, want tussen de reacties op de uitzending in de VS afgelopen zondag kwam – zonder hier te veel te willen onthullen - de uitspraak ’I’m still lost’ bijzonder vaak voor. De mensen achter de serie waren wel tevreden met de afloop. „Voor mij was het heel bevredigend”, zegt Daniel Dae Kim, beter bekend als Jin Kwon, onlangs tegen de Amerikaanse omroep NBC over het eind van de serie die de afgelopen zes jaar zijn leven heeft bepaald. „Nadat ik het script had gelezen, moest ik wel eerst tien minuten bijkomen, alles even laten bezinken, want het heeft enorm veel impact’’. Volgens de Koreaanse acteur zijn de schrijvers er wonder boven wonder in geslaagd om de eindjes van de vele onverklaarbare verhaallijnen stuk voor stuk aan elkaar te knopen. „Ongelooflijk, als je bedenkt hoeveel puzzelstukjes ze nog op de juiste plek moesten leggen.” Jorge Garcia, de man achter Hurley, hield het niet eens droog toen hij de tekst van het laatste deel onder zijn neus kreeg. „Ik huilde terwijl ik het las”, zei hij tegen E! News. „Er zit een moment in de laatste aflevering waardoor ik echt geraakt werd. De tranen stroomden over mijn wangen. Ik denk dat de kijkers dat ook zullen hebben.” Met in totaal 6,7 miljoen verkochte dvd-boxen, 287 miljoen dollar retailomzet, 1,1 miljoen Facebook-fans, 50 onderscheidingen en 190 awardnominaties is Lost een van de grootste series van de afgelopen tien jaar. Volgens Times Magazine zelfs de állergrootste. Het aantal Nederlandse tv-kijkers staat hiermee in schril contrast; er zitten maar amper 200.000 mensen iedere vrijdag om 22.20 uur aan de buis ge-kluisterd voor de nieuwste ontwikkelingen op ’the island’. De reden is simpel Lost is zo verslavend, dat één aflevering per week niet volstaat. Veel mensen stapten om die reden al in het prille begin over op dvd, of zochten hun heil op semi-legale websites. Vanwege de laatstgenoemde ontwikkeling besloot Net 5, dat de serie hier uitzendt, de nieuwste afleveringen van Lost slechts drie dagen later dan de Verenigde Staten uit te zenden. „Dat is echt uniek. Normaal hebben we een buffer van minimaal een paar weken”, zegt een woordvoerster. „Maar in dit geval zou de kans groot zijn dat mensen gaan downloaden en dingen uitlekken voordat wij het hebben uitgezonden. Dat wilden we voorkomen.” Het zegt veel over de enorme buzz rond het mysterieuze sciencefictiondrama waarin de bizarre gebeurtenissen zich door de jaren heen bleven opstapelen en iedere vraag steevast werd beantwoord met een nieuwe vraag. Het is zelfs zo erg dat de schrijvers verschillende
slotscènes hebben opgenomen, puur en alleen voor het geval dat crewleden tegen een leuk bedrag hun
mond voorbij zouden praten. In het ene slot blijkt het hele avontuur een nachtmerrie van Hurley en in een ander einde wordt duidelijk dat de personages eigenlijk allemaal dood zijn – hypothetisch gesproken dan. Welk van de scenario’s zondag televisiewerkelijkheid werd, laten we hier in het midden. Feit is wel dat de laatste aflevering van Lost zondag 12,5 miljoen Amerikanen voor de buis hield. Voor Nederlandse begrippen zijn dat ontiegelijk veel kijkers, maar voor de VS scoorde de uitzending daarmee middelmatig. Ter vergelijking: naar een groot mediaevent als de uitreiking van de Oscars\ kijken in het land van de onbegrensde mogelijkheden doorgaans een slordige veertig miljoen mensen. Op verschillende plekken in de wereld zijn deze week Lost-kijkers bij elkaar gekomen om de serie op gedenkwaardige wijze af te sluiten. In Nederland wordt geen officieel feestje georganiseerd, maar Net 5 heeft wel vernomen dat fans overal in het land gezamenlijk voor de buis kruipen. In sommige gevallen drinkt men er zelfs speciaal Dharma-bier bij – stiekem gewoon Heineken of Grolsch met een via internet besteld label van de hippiesekte uit Lost. Ondanks de positieve berichten van acteurs als Daniel Dae Kim en Jorge Garcia hadden critici overigens geen hoge verwachtingen te hebben van de grote finale. Wellicht zal het altijd een
raadsel blijven wat die ijsbeer op het eiland te zoeken had, wat er met de getallencombinatie 4815162342 aan de hand is er waar dat rondstampende gevaarte uit het eerste seizoen gebleven is. „Verwacht niet dat het zo bevredigend is al het slot van Cheers”, waarschuwde bijrolactrice Sheila Kelley voor de camera’s van E!. David Lavery, schrijver van The Unofficial Guide To Everything Lost Fans Need To Know, was ook bang dat veel vragen onbeantwoord zouden blijven, maar vond dat scenario op zich geen ramp. „Dat verpest zeker niet het avontuur dat we met z’n allen hebben beleefd.”
Leeftijd: 108
had ik ook gelezen! er stond laatst ook iets over
in de metro. vind het eigenlijk nog steeds jammer
dat lost is afgelopen }:
denk dat ik hem vanavond eens op tv ga kijken! _________________ **
If I could dream at all, it would be about you.